Het is moeilijk om te schrijven
over een film waarover eigenlijk alles al is gezegd. Ja, hij is controversieel.
Ja, er zijn intense scenes. Nee, ik weet niet of het allemaal op waarheid is
gebaseerd.
De film laat een duidelijk beeld zien van de zoektocht naar Osama Bin Laden, die begint met de introductie van het karakter Maya (Jessica Chastain). Begin 2003 is zij degene die wordt aangewezen om deze zoektocht te leiden. Ze maakt meteen intense martelpraktijken mee. De meeste martelingen worden gedaan door Dan, een goede rol van Jason Clarke. Hij en Maya hebben één van de topmannen achter de WTC aanslagen te pakken en wat ze hem aandoen is geen kattenpis. In verscheidene media werd er geroepen dat de martel scenes gruwelijk moeten zijn. Tuurlijk martelingen zijn nooit fijn, maar ik heb heftigere dingen gezien in afleveringen van 24.
De film laat een duidelijk beeld zien van de zoektocht naar Osama Bin Laden, die begint met de introductie van het karakter Maya (Jessica Chastain). Begin 2003 is zij degene die wordt aangewezen om deze zoektocht te leiden. Ze maakt meteen intense martelpraktijken mee. De meeste martelingen worden gedaan door Dan, een goede rol van Jason Clarke. Hij en Maya hebben één van de topmannen achter de WTC aanslagen te pakken en wat ze hem aandoen is geen kattenpis. In verscheidene media werd er geroepen dat de martel scenes gruwelijk moeten zijn. Tuurlijk martelingen zijn nooit fijn, maar ik heb heftigere dingen gezien in afleveringen van 24.
Een periode van 8 jaar wordt
getoond om uiteindelijk uit te komen bij de bekende inval die leidde tot Bin
Laden’s dood. De weg daarnaar toe wordt verteld in aantal segmenten.
Belangrijke gebeurtenissen binnen die 8 jaar worden uitvergroot en aan de kijker
vertoond. Het is allemaal wel intens en spannend, maar het verhaal wordt naar
mijn mening in iets te hakkelig verteld. Er wordt als kijker veel van je
gevraagd en als je niet zo bekend bent met alle namen binnen de Al Qaida, dan is
het soms moeilijk te volgen. Vanaf het moment dat de locatie van Bin Laden’s
villa bekend wordt, veranderd de film in een meer conventionele thriller, met
een goed in beeld gebrachte inval als climax.
Film technisch is deze
productie prima in orde. Actie scenes worden goed in beeld gebracht en het
geluid is zeer goed, het geeft je tenminste het gevoel dat je zelf tussen het
geweld aanwezig bent.
De acteerprestaties zijn zeer sterk gedaan. Vooral Jessica Chastain levert hier één van haar beste rollen tot nu toe af. Ze is een taai tante die het haar levenswerk heeft gemaakt om Osama Bin Laden te pakken te krijgen. Daarnaast komen nog een hoop doorgewinterde acteurs voorbij zoals, Mark Strong, James Gandolfini en Joel Edgerton, die van hun kleine bijrolletjes het beste maken.
De acteerprestaties zijn zeer sterk gedaan. Vooral Jessica Chastain levert hier één van haar beste rollen tot nu toe af. Ze is een taai tante die het haar levenswerk heeft gemaakt om Osama Bin Laden te pakken te krijgen. Daarnaast komen nog een hoop doorgewinterde acteurs voorbij zoals, Mark Strong, James Gandolfini en Joel Edgerton, die van hun kleine bijrolletjes het beste maken.
Zero Dark Thirty is een
aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in een volwassen thriller met een
welbekend thema. De controversie is iets te ver gezocht, het is nog altijd aan
jezelf of je het hele verhaal gelooft. Zelf vond ik het als filmervaring goed
te doen, al merkte ik vooral tijdens de eerste helft van de film dat ik moeite
had om in het verhaal te komen. Het is veel droge stof waar je mee te
maken krijgt. Het is in ieder geval geen film waar je voor hoge entertainment waarden
naar toe gaat. De tweede helft maakt veel goed door de film een strakkere
vertelling te geven en dit af te wisselen met sterke actie scenes.
Persoonlijk vond ik Kathryn Bigalows, The Hurt Locker, een stuk aangrijpender. Bij die film was ik constant emotioneel geïnvesteerd in de drie hoofdpersonages. Bij het personage Maya had ik een bepaalde afstandelijkheid. Ik neem aan dat dit ook de bedoeling was. Elke keer als je denkt dat je een andere kant van Maya krijgt te zien, ontploft er weer iets of ze wordt onderbroken door haar collega’s. Uiteindelijk realiseer je dat deze persoon haar hele carrière heeft ingesteld op één doel en nadat dat doel is bereikt voel je de leegte die haar overheerst. Een leegte die niet meer weggenomen kan worden.
Persoonlijk vond ik Kathryn Bigalows, The Hurt Locker, een stuk aangrijpender. Bij die film was ik constant emotioneel geïnvesteerd in de drie hoofdpersonages. Bij het personage Maya had ik een bepaalde afstandelijkheid. Ik neem aan dat dit ook de bedoeling was. Elke keer als je denkt dat je een andere kant van Maya krijgt te zien, ontploft er weer iets of ze wordt onderbroken door haar collega’s. Uiteindelijk realiseer je dat deze persoon haar hele carrière heeft ingesteld op één doel en nadat dat doel is bereikt voel je de leegte die haar overheerst. Een leegte die niet meer weggenomen kan worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten